my beloved followers

Sunday, 7 August 2011

budak budak tak bole puasa laa kak ila . -.-



Assalamualaikum . salam Ramadhan semua . ^^

tadi bukak puasa korang makan apa ? oOOouh ~ satay ? nasi paprik ? nasi ayam ? mee hailam ? mee bandung ? BIG APPLE ? wow ! untunglaa . alhamdulillah ~ :) aku tadi bukak puasa dengan mee kari plus mee kicap plus telor . *ada yang kesah ka ? -____- *

okie , aku nak cerita pasal petang tadi ney . adek aku ney tetiba pegi dekat aku , buat muka comel yang sangat laa bajet , dengan harapan aku akan buat something untuk dia . yea , aku tengok muka dia pun aku dah tau dah . budak neyyy . -,-

aku : haah , kenapa kunun kao ? *agak agak garang
dek : kak ila , aku lapar .
aku : naa jadi ? puasa kan . sabar laa . 
dek : masakkan bha aku telur . cepat laa . aku mau makan . 
aku : kenapa kao nda puasa ney ? nda sahur ka tadi ? 
dek : aik .. budak budak mana bole KUASA . 
aku : PUASA laa dek . bukan KUASA .
dek : eh eyaa . PUASA . *senyum senyum kambing nak cover malu
aku : siapa cakap budak budak nda bole puasa ney ?
dek : aku laa cakap . aku kan masih kecik . 
aku : -__________-


tak paa . masih bole dimaafkan dengan alasan , "alaaa , budak budak . mana laa dia faham apa apa pasal puasa ney kan" tapi lepas ney , konpem adek aku tuu puasa . aku dah lapor dengan mak aku . HAHA ! evil laugh ney . OOops . satu devil telepas !

yala , budak budak ney mestilaa di latih puasa dari sekarang . atcelli hukum melatih kanak kanak puasa adalah SUNAT tau ibuk2 bapak2 sekalian alam . eventhough kanak kanak yang belum mumaiyiz tidak diwajibkan bagi diorang untuk berpuasa , tapi tak da juga larangan kepada parents yang nak latih anak diorang puasa .
Rasulullah S.A.W ada menyuruh ibu bapa melatih anak anak bersolat even diorang belum mencapai tahap baligh supaya diorang terbiasa dengan amalan solat sebelum solat ney wajib bagi diorang . begitu jugak laa dengan puasa . ^^ *mood ustazah jap


“Kanak-kanak dikehendaki berpuasa apabila mencapai umur tujuh tahun jika dia secara fizikal mampu melakukannya. Sesetengah ulama berpendapat, dia hendaklah didenda secara fizikal jika tidak berpuasa ketika umurnya 10 tahun. Ia sama seperti tindakan yang diambil jika tidak bersolat.”
al-Mughni jilid 3 by Ibn Qudamah


selalunya parents akan bagi upah sebagai umpan untuk anak anak berpuasa kan . ala , macam aku , macam kao , kao dan kao laa jugak dulu kan . memang mesti di pancing punyaaa . kalau aku , masa kecik kecik dulu , umpan yang paling mengena supaya aku puasa ialahhhhh . jeng3 ~ opkos laa KA CHING KA CHING ! duit beb ! duiitt ! *ouh ziela , kecik kecik kao memang dah mata duitan yea . OOoopSs ! jangan salah paham tau . aku bukan gadis materialistik , bukan pisau cukur yang nak kikis harta daripada kaum adam jaa tau . i'm not include in that type . so , jangan rejek aku yea ! teruskan mengUsha k . Dushh ! :p

tapi kan , even aku di pancing untuk puasa , aku tetap curi curi pegi peti sejuk , curik roti , curik air sejuk , curik ais . ish ish ish . sangat tak jujur si ziela ney . *psst psst . ini rahsia kita yea. jangan bagitau ibunda aku yang terchenta tau . :p




aku pun nak latih anak aku puasa nanti . nak jadi ibu mithali laa katakan . :p





p/s : mak aku macam dah sehat dah sikit sikit . alhamdulillah . terima kasih atas doa korang semua ! yebyu yebyu ! :D

2 comments:

  1. sian budak lau dipaksa pose tau,, ahahha ^^

    ReplyDelete
  2. xpaa . dilatih kan . sama jugak macam solat . :)

    ReplyDelete